Rada EÚ minulý týždeň prijala sériu troch odporúčaní, ktorým sa snaží podporiť kontinuálne vzdelávanie a odpovedať tak na potrebu ľudí nadobúdať vedomosti, zručnosti a kompetencie, ktoré sú na dnešných meniacich sa trhoch práce naliehavo potrebné.
Individuálne vzdelávacie účty na podporu odbornej prípravy dospelých v produktívnom veku
Ministri pre zamestnanosť a sociálne veci prijali odporúčanie na podporu potrieb ľudí v oblasti odbornej prípravy, a tým na zvýšenie počtu ľudí zapojených do každoročnej odbornej prípravy. Na základe sociálneho samitu v Porte, ktorý sa konal v roku 2021, je cieľom EÚ aby sa do roku 2030 každoročne zúčastnilo na odbornej príprave 60 % všetkých dospelých.
Rada odporúča, aby členské štáty zvážili zriadenie individuálnych vzdelávacích účtov ako prostriedku, ktorý jednotlivcom umožní zúčastňovať sa na odbornej príprave relevantnej pre trh práce na všetkých úrovniach zručností a ktorým sa posilnia ich možnosti na takúto účasť. Takisto odporúča, aby sa v prípade, že sa členské štáty rozhodnú zriadiť individuálne vzdelávacie účty, zaviedol aj podporný rámec.
Jednou z hlavných prekážok účasti na odbornej príprave je aj naďalej nedostatočná finančná podpora pre jednotlivcov a niektorí jednotlivci v neštandardnom zamestnaní majú obmedzený – alebo nemajú žiadny – prístup k odbornej príprave financovanej zamestnávateľmi. Dôležitou prekážkou sú aj časové obmedzenia. Ak aj existujú ustanovenia o platenom voľne na odbornú prípravu, často sa nevzťahujú na neštandardných pracovníkov a vylučujú odbornú prípravu počas nezamestnanosti alebo nízkej úrovne hospodárskej činnosti.
Individuálne vzdelávacie účty by poskytli ľuďom v produktívnom veku rozpočet na odbornú prípravu s cieľom zlepšiť ich zručnosti a zamestnateľnosť počas celého života bez ohľadu na to, či sú skutočne zamestnaní alebo nie.
Európsky prístup k mikrocertifikátom
Mikrocertifikáty umožňujú osvedčovať výsledky malých, prispôsobených formátov vzdelávania, napríklad krátkeho kurzu alebo odbornej prípravy, a tak podporovať cielené a flexibilné získavanie vedomostí, zručností a kompetencií. Neexistencia spoločnej definície a noriem však doteraz obmedzovala ich využívanie a oslabovala ich potenciál.
Cieľom preto je, aby členské štáty, zainteresované strany a poskytovatelia (od inštitúcií vzdelávania a odbornej prípravy až po súkromné spoločnosti) vyvíjali a používali mikrocertifikáty koherentne. Tento nový nástroj by umožnil občanom EÚ, ktorí čelia výrazným demografickým, spoločenským a hospodárskym zmenám, využívať možnosti individuálneho postupu pri vzdelávaní a kariére.
Odporúčanie okrem iného obsahuje tieto body:
Stimulácia vzdelávania zameraného na zelenú transformáciu a udržateľný rozvoj
Zameranie vzdelávania na tieto tému je nevyhnutné na zabezpečenie toho, aby študenti všetkých vekových kategórií nadobudli vedomosti, ktoré im umožnia žiť udržateľnejšie, získať zručnosti potrebné na meniacom sa trhu práce a prijať opatrenia v záujme udržateľnej budúcnosti.
Členským štátom sa preto okrem iného odporúča:
Viac informácií:
Zverejnené 21.6.2022, slord